Începând din 2007, când România a aderat la Comunitatea Europeană, industria transporturilor a cunoscut o creștere semnificativă, devenind unul dintre pilonii fundamentali ai economiei țării. În acest timp, PIB-ul României a înregistrat o creștere constantă, trecând de la aproximativ 123 de mild. de euro în 2007 la suma de 286 de mild de euro în anul 2022. Sectorul transporturilor din România reprezintă aproximativ 11% din PIB, iar cu industria paralelă care se intersectează cu acest sector ajunge la aproximativ 18% din economie. O astfel de evoluție a fost însoțită de dezvoltarea continuă a flotelor de transport, iar mulți dintre șoferi și-au transformat experiența în afaceri, devenind antreprenori și extinzându-și flotele de camioane.
În ciuda provocărilor economice globale, inclusiv a pandemiei care încă își lasă amprenta asupra lumii, industria transporturilor din România și-a continuat activitatea, demonstrând o remarcabilă rezistență. Cu toate acestea, într-un peisaj agitat de supraviețuire economică și dezvoltare durabilă, părea să lipsească ceva! Ceea ce lipsea era un festival dedicat acestor profesioniști pasionați de ceea ce fac.
Prin anii 2015-2016, UNTRR și IRU au organizat un festival dedicat Transportatorilor denumit T-FESTIVAL, unde au îmbinat muzica cu frumusețea camioanelor.
Dar cu patru ani în urmă, la Alba Iulia a fost organizat, pentru prima oară, un festival asemănător primei încercări de la București. Vorbim despre Truck Tuning Art (TTA) Alba Iulia, festival organizat an de an, in primul weekend al lunii august de Florin Tomuța.
Așa cum spuneam mai sus, cu patru ani în urmă, a apărut Festivalul „Truck Tuning Art”, (TTA) cunoscut și sub numele de „Untold-ul” pasionaților de camioane, inițiat și creat de domnul Florin Tomuța de la Tomiflex. În organizarea acestui fetival a fost implicat și Laurențiu Apostol, un antreprenor de vânzări camioane, care nefiind străin de acest domeniu, a fost primul care l-a contactat pentru susținere și implicare. Acest festival a fost un succes imens și a câștigat faimă în rândul entuziaștilor de camioane.
Cu timpul, a devenit evident că acest eveniment a stimulat un fenomen plăcut, dar costisitor – tot mai multe firme și antreprenori investesc sume semnificative de bani pentru a pregăti și personaliza camioanele pentru participarea la festivalul TTA. Aceste investiții pot ajunge până la câteva zeci de mii de euro pentru un singur camion, demonstrând pasiunea și angajamentul în dezvoltarea industriei.
Cu toate acestea, cu succesul vine și concurența. În urma unor nemulțumiri în cadrul ultimei ediții a festivalului „TTA”, mai mulți antreprenori din industrie au decis să organizeze un altfel de festival în orașul Arad, denumit Truck Show Romania („TSR”). Președintele Asociației „TSR” Truck Show Romania, Laurențiu Apostol, fost membru al stafului de la prima ediție Truck Tuning Art, reprezintă oamenii din spatele acestei decizii (Și dumnealui a răspuns câtorva întrebări transmise de reprezentanții platformei AngajariSoferi.ro)
Reporter: Cum a evoluat festivalul de-a lungul anilor? Care au fost cele mai mari provocări și succese ale evenimentului?
Florin Tomuța: Festivalul a avut o evoluție naturală crescând de la an la an, în mod constant. Dacă am început în 2019 cu circa 50 de camioane, fără camioanele noastre, am ajuns în 2022 la 80, iar in 2023 la peste 150. Nu doar numărul a crescut de-a lungul timpului, ci și calitatea camioanelor expuse. Această creștere calitativă consider că vine și în urma edițiilor precedente, deoarece participanții au înțeles să evolueze de la an la an.
Cele mai mari provocări au fost în primul rând să convingem autoritățile că un astfel de festival aduce plus valoare orașului, că lumea camionagiilor nu înseamnă doar manele și prost gust și că modificarea camioanelor înseamnă într-adevăr o artă. Toate aceste lucruri pe care noi le-am susținut încă de la prima ediție au fost confirmate de către participanți și vizitatori prin faptul că am făcut dovada unor oameni civilizați și pasionați. Chiar dacă la prima ediție am fost doar o zi în cetate, autoritățile au spus încă de pe atunci – „locul vostru este în Cetate”! Am considerat că ne-am câștigat respectul și aprecierea atât a autorităților, precum și a albaiulienilor. Tocmai de aceea, de la an la an, am ridicat ștacheta și am făcut dovada unei organizări impecabile, încercând să fie toată lumea mulțumită. Am reușit? Noi spunem că DA! Și când spun „noi”, mă refer la întreg STAFF-ul de organizare care a rămas alături de mine încă de la prima ediție. Succesul edițiilor de până acum consider că este reflectat de amploarea fenomenului în tot ceea ce înseamnă online și presa scrisă sau televiziune. Acest festival a devenit un etalon!
Reporter: Cum ați reușit să vă construiți un brand unic pentru festivalul de camioane tunate? De unde a pornit ideea?
Florin Tomuța: Ideea a pornit de la mine, fiind un pasionat de trucktuning și din dorința mea de a crea o punte între toți pasionații din România și nu numai. Am încercat și consider că am și reușit, să creez o comunitate, care rămâne în legătură de la o ediție la alta, care se ajută ori de câte ori este nevoie, atât în probleme tehnice, precum și cu sfaturi sau indicații în privința anumitor producători sau a unor surse de achiziție a materialelor necesare modificărilor. Truck Tuning Art (TTA) a devenit un brand prin seriozitate, implicare și multă muncă. Are o valoare sentimentală pentru mine deoarece inițialele TTA aparțin și fiicei mele. Îmi doresc ca peste ani atunci când cineva va spune TTA, fiica mea să-și amintească cu drag de tatăl ei și să conștientizeze că timpul petrecut departe de ea, a fost prețul plătit pentru tot ceea ce am reușit să clădesc de-a lungul vieții cu multe sacrificii și cu foarte multă muncă.
Reporter: Ce importanță atribuiți înregistrării numelui „TTA” Truck Tuning Art și a logoului la OSIM în ceea ce privește protejarea drepturilor de proprietate intelectuală și promovarea festivalului de camioane tunate?
Florin Tomuța: Odată cu succesul a venit și invidia și încercările multora de a copia, motiv pentru care recomand tuturor celor care reușesc să-și creeze un nume și un brand să ia în serios protejarea intelectuală a acestuia. Recunosc că inițial nu am acordat importanța cuvenită acestui aspect, dar am constatat că după prima ediție se încearcă de către anumite persoane să profite de numele și de ce nu de renumele festivalului. Am început încă de pe atunci primele demersuri pentru protejarea siglei, iar mai târziu am reușit securizarea atât a numelui, precum și a sintagmei de festival de camioane.
Am avut parte de surprize neplăcute prin faptul că mi-a fost furată pagina de Facebook a Festivalului imediat după aceea trecând la o nouă pagină mult mai bine securizată. Site-ul festivalului www.trucktuningart.ro a fost până în acest an pe numele celui care a fost primul sponsor și partener în 2019 și anume – Laurentiu Apostol, căruia trebuie să-i mulțumesc pentru faptul că a menținut activ domeniul. În acest an întreaga structură a siteului a fost refăcută, fiind într-o continuă dezvoltare.
Reporter: Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați învățat din organizarea festivalului de camioane tunate și ce sfaturi aveți pentru alți organizatori de evenimente asemănătoare?
Florin Tomuța: Lecțiile pe care le-am învățat sunt lecții de viață cu care m-am întâlnit de-a lungul existenței mele. Chiar dacă pare greu de crezut, de multe ori omul de lângă tine nu este ceea ce pare. Și cea mai importantă lecție consider că este o zicală veche învățată de la soția mea (implicată activ în organizarea festivalului) și anume – “invidia naste monștri!“.
Nu știu dacă sunt în măsură să dau sfaturi unor alți organizatori, dar aș vrea să transmit un lucru tuturor, lucru la care am ținut extraordinar de mult încă de la prima ediție:
Nu transformați un eveniment dedicat pasionaților, într-un eveniment COMERCIAL! Și cu asta am spus totul!
Asociația „TSR” (Truck Show Romania) și Festivalul din Arad, organizat în 2024!
Mai mulți antreprenori ai acestei industrii au organizat Asociația „TSR” (Truck Show Romania), al cărei președinte a fost ales Laurențiu Apostol. Acesta este antreprenor în domeniul vânzărilor de camioane și aduce un plus valoare în organizarea Truck Show România, carea va avea loc în Arad, în perioada 01 – 04 august 2024.
Reporter: Domnule Apostol, în calitate de președinte al noii asociații care organizează festivalul din Arad, ne puteți spune cine sunt persoanele implicate în acest proiect?
Truck Show România: Asociația Truck Show Romania, organizatoarea festivalului din Arad, beneficiază de sprijinul unor firme importante din industria transportului, precum Sull Trans, Pakone, Marpas, Nunucu, Top Trucks, Pop Trans și altele care au ales să rămână anonime. Acest sprijin aduce resurse financiare și logistice, precum și expertiză în domeniul camioanelor și al transporturilor. Colaborarea cu aceste companii facilitează schimbul de cunoștințe și experiență între pasionații de camioane și profesioniștii din domeniu, contribuind la o comunitate mai unită și la promovarea celor mai bune practici în transporturi. Cu ajutorul acestor parteneri, Festivalul Truck Show Romania are potențialul de a deveni un eveniment de prestigiu în industrie, aducând în prim plan camioanele tunate și inovațiile din acest domeniu.
Reporter: Ce v-a inspirat să organizați un festival de tuning pentru camioane în orașul Arad și care sunt principalele obiective ale acestui eveniment?
Truck Show România: Organizatorii Festivalului Truck Show Romania își doresc să aducă în prim plan pasiunea pentru camioanele tunate, să creeze un eveniment de amploare în Arad și de ce nu în toată România! Obiectivele principale ale festivalului includ promovarea culturii tuningului pentru camioane – aici dorim să evidențiem munca grea a pasionaților tunningului; crearea unei comunități unite de aceleași principii; promovarea industriei de tuning și serviciilor aferente; promovarea siguranței rutiere. De asemenea, există și scopul distracției. În concluzie, Festivalul Truck Show Romania va fi ocazia de a celebra pasiunea pentru camioanele tunate, de a crea conexiuni în cadrul comunității și de a promova industria de tuning, în timp ce se pune un accent deosebit pe siguranța rutieră și divertisment pentru toți cei implicați.
Reporter: Cum ați selectat locația și data pentru festival și ce factori au influențat aceste decizii?
Truck Show România: Selectarea locației și datei pentru Festivalul Truck Show Romania a fost un proces complex influențat de mai mulți factori, cum ar fi accesibilitatea pentru participanți, infrastructura disponibilă, capacitatea locației, condițiile meteorologice, resursele financiare și colaborarea cu autoritățile locale. Alegerea locației și datei este crucială pentru succesul evenimentului și pentru satisfacția participanților. Această selecție a implicat o evaluare atentă a mai multor factori pentru a ne asigura că evenimentul se va desfășura cu succes și va îndeplini obiectivele într-un mod eficient și satisfăcător pentru toți participanții.
Reporter: Ce planuri aveți pentru a face din festival un eveniment cu adevărat special?
Truck Show România: Pentru a face Festivalul Truck Show Romania cu adevărat special în fiecare locație, avem planuri și strategii care includ diversitatea locațiilor, teme specifice pentru fiecare loc, parteneriate locale, activități adaptate, inovație și tehnologie, implicarea comunității locale, responsabilitate socială și ecologică, interacțiune cu participanții. Ne dorim ca participanții să interacționeze direct cu, camionagii și să afle mai multe despre industria transporturilor și a camioanelor, ceea ce va adăuga un element educațional evenimentului. De asemenea, vom implementa practici ecologice, cum ar fi gestionarea responsabilă a deșeurilor și reducerea amprentei de carbon a festivalului.
Vom organiza evenimente conexe pentru a stimula economia locală etc. Scopul nostru este și va fi să oferim o experiență unică și memorabilă participanților, în fiecare colț al țării.
Truck Tuning Festival București, octombrie 2023
Ca urmare a succesului festivalului de la Alba Iulia, și Bucureștiul se alătură valului de evenimente dedicate industriei transporturilor! Astfel, Truck Tuning Festival va avea loc la Romexpo București în perioada 13 – 15 octombrie 2023 și este organizat de EXPOCARGO și SALONUL AUTO BUCUREȘTI.
Reporter: Ce v-a determinat să organizați festivalul Truck Tuning în București și cum intenționați să vă diferențiați de celelalte două evenimente?
Truck Tuning Festival: Unul dintre motive a fost setea de expozitii și festivaluri de camioane dedicate celor din domeniul transporturilor. Încercăm să continuam ceva ce s-a pornit la București prin 2015.
Reporter: Care sunt atracțiile și noutățile pe care le aduceți în cadrul acestui festival pentru a capta interesul participanților și vizitatorilor?
Truck Tuning Festival: Pentru această primă ediție vom aduce cel mai tare camion din Cetatea Alba care este câștigătorul din acest an, Iron Man. Vom avea printre expozanți numeroase camioane modificate cu pasiune și mulți bani.
Reporter: Pe viitor, vă doriți ca festivalul să devină un eveniment tradițional și așteptat în industria camioanelor tunate din România? Ce veți face?
Truck Tuning Festival: Sperăm ca la a doua ediție să aducem în fața publicului cât mai multe modele de camioane și semiremorci, microbuze, camionete și autocare. Nu în ultimul rând, să aducem în fata publicului majoritatea producătorilor și importatorilor din domeniu. Vom încerca să combinăm muzica, cu zona de restaurante pentru a crea o atmosferă de festival.
A răspuns întrebărilor noastre domnul Marius Savu, organizator Expocargo și București Truck Tuning Festival, editor ziar Total Transport, director Expotransport Media.
Am cerut părerea despre festivalurile dedicate iubitorilor de camioane unor persoane care lucrează în domeniul transporturilor și sunt active în mediul online.
Dspre aceste trei evenimente, am solicitat punctul de vedere al unor persoane urmărite pe social media, care au activitate complexă în domeniul transporturilor. Cum văd ei impactul acestor festivaluri de camioane în societatea din România aflați mai jos:
Ilie Matei, cunoscut în social media drept Ilie, „Omul Șoselelor”. Acesta este și inițiatorul comunității CSPFE.RO – „Toate aceste festivaluri aduc un aport major fenomenului truck tuning în România, atât timp cât sunt organizate pentru atragerea de cunoscători, pasionați și de ce nu, oameni din afara acestei branșe. Însă, mi se pare total greșit modul de organizare, aici mă refer la suprapunerea ca și dată a festivalului truck de la Arad peste deja consacratul TTA Alba Iulia. În acest fel, oamenii care participa cu camioanele vor trebui să se împartă în două, iar asta aduce un mare minus pentru cei care voiau să își prezinte munca în ambele locuri. Tensiunile acestea apărute, orgoliile și contrele consider că nu ar trebui să existe, iar cei care vor avea de suferit vor fi atât cei care investesc zeci de mii de euro în aceste fiare, cât și publicul care iubește acest fenomen. Personal respect munca și apreciez efortul organizatorilor din ambele zone ale țării, dar fiind un tip conservator, voi merge la cei care m-au făcut să simt că fac cu adevărat parte dintr-o comunitate a șoselelor și anume, trupa care organizeaza Truck Tunning Art (TTA) Alba Iulia, condusă de Florin Tomuță. În alte condiții, în care organizarea celor două evenimente nu s-ar fi suprapus, cu mare drag aș fi optat să merg și la Arad, măcar pentru câteva ore, în semn de apreciere pentru munca participanților și a organizatorilor. Este minunat că avem festivaluri de camioane în România, exact ca și cele din Occident, dar este păcat că suntem singura țară din Europa unde două festivaluri de acest gen se suprapun. Din punctul meu de vedere, pierde toatălumea, atât cei care organizează, cât și cei care care investesc, cât și publicul lor. Mult succes și inițiativei celor de la București, care sunt la prima ediție la Romexpo. Sper să devină o tradiție și evenimentul dumnealor”.
Victor Alexandru Croitoru, inginer în industria transporturilor și fondator al platformei AngajariSoferi.ro – „Pentru a schimba prejudecățile legate de meseria de șofer și cele legate de această industrie, România avea nevoie de astfel de festivaluri de camioane. Publicul român abia așteapta să participe într-un număr cât mai mare, din punctual meu de vedere. Industria transporturilor este adesea comparată cu o „familie de albine” în economia unei țări. Așa cum teoria albinelor arată că, fără ele, viața pe Pământ ar dispărea, la fel și economia unei țări ar fi amenințată, dacă industria transporturilor nu ar exista. Acești operatori și transportatori joacă un rol esențial în furnizarea de bunuri și servicii, menținând lanțurile de aprovizionare în funcțiune și contribuind la bunăstarea generală a țării”.